Nieuw onderzoek van Harvard toont aan: het eten van vette vis verlengt je leven

Vette visZoals meerdere onderzoeken in het verleden ook al hebben aangetoond, blijkt uit een recente studie door Harvard School of Public Health (HSPH) en de Universiteit van Washington dat het eten van vette vis je leven behoorlijk kan verlengen.

Uit de studie blijkt dat omega-3 vetzuren, die te vinden zijn in vette vis (maar ook in gras gevoerd vlees, eieren en andere bronnen), het totale sterfterisico met 27 procent kan verlagen. Het risico op sterfte door hart- en vaatziekten wordt met ongeveer 35 procent verlaagd. De onderzoekers ontdekten ook dat oudere volwassenen die de hoogste gehaltes van vetzuren in hun bloed hadden, gemiddeld 2,2 jaar langer leefden dan mensen met lagere niveaus.

De juiste Omega-3!

Vooral de omega-3 vetzuur variant ADH had een zeer gunstig effect op het verlagen van de kans op hart- en vaatziekten (40% lager risico). De omega-3 vetzuur variant DPA had een gunstig effect op de kans op een beroerte en EPA op een hartaanval. Daarmee toonden zij aan dat het verhogen van je vetten (in dit geval omega-3 vetzuren) goed is voor de gezondheid.

De onderzoekers hebben ook nog ontdekt dat de meeste voordelen konden worden behaald door in ieder geval te starten met het eten van vette vis. Zo’n twee maal per week vette vis eten heeft al veel gunstige effecten. Dus de grote vraag is nu:

Hoe vaak eet jij vette vis?

Laat hieronder (als een comment) weten of jij wel eens vette vis eet en hoe vaak. Ook ben ik benieuwd welke vis je dan eet.

, , , , , , , , , ,

Een reactie op Nieuw onderzoek van Harvard toont aan: het eten van vette vis verlengt je leven

  1. Bart 22 mei 2013 op 07:39 #

    Ik eet minimaal 1x/week vette vis en daarnaast gebruik ik een 1e klas hooggeconcentreerd omega3 voedingssupplement: WINOmega3 met een EPA-DHA verhouding van 60/15

Geef een reactie